مصرف خامه برای چه کسانی مفید است؟

خامه یکی از فرآورده‌های لبنی البته از نوع چرب است که مسلما کالری فراوانی با خوردن آن به بدن می‌رسد. جالب است بدانید که هر قاشق مرباخوری خامه دارای ۴۵ کیلوکالری انرژی بوده بنابراین اگر باید رژیمی ‌محدود از کالری داشته باشید بهتر است که از خوردن این ماده‌غذایی صرف‌نظر کنید.

320625692_45711d305c

اما برعکس، برای بچه‌های کم‌وزن و کسانی که به هر دلیلی نیاز به کالری بیشتری دارند خوردن چند قاشق خامه عادت غذایی مناسبی تلقی می‌شود. یادتان باشد که چربی موجود در خامه از نوع اشباع و دارای کلسترول است بنابراین کسانی که به بیماری قلبی یا چربی خون بالا دچارند بهتر است از خوردن آن صرف‌نظر کنند.

هرغذا با توجه به خواص عمده و مواد مغذی موجود در آن وارد یک گروه می‌شود.

مثلا انواع گوشت در گروه گوشت ها قرار می‌گیرند چون خواص مشترک آنها این است که پروتئین دارند و منبع اصلی پروتئین هستند. حبوبات و تخم مرغ هم در این گروه جای می گیرند . این بدین معنا نیست که مواد این گروه غیر از پروتئین خواص دیگری ندارند .

فرآورده های لبنی که منبع اصلی کلسیم هستند در گروه شیرو لبنیات قرار می‌گیرند. قرار گرفتن در این گروه مربوط به وجود کلسیم و منبع کلسیم بودن آنها است بنابراین اگر محصولی از خانواده لبنیات ،بیش از اینکه کلسیم داشته باشد چربی داشته باشد نمی تواند در این گروه جا بگیرد چون همانطور که گفته شد هدف آموزش صحیح تغذیه است.

در کنار هر گروه غذایی میزان سروینگ یا میزانی که در روز باید خورده شود نوشته ‌می‌شود. برای گروه شیر ولبنیات روزانه ۲ تا ۳ سروینگ یا واحد توصیه می‌شود. هر واحد از این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا ۴۵ گرم پنیر یعنی مقداری که برای استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها و رشد و سلامت پوست لازم است .متخصصین تغذیه معمولا مصرف کم چرب آنها را توصیه می کنند.

خامه ، سرشیر و یا کره که از این خانواده هستند منبع کلسیم نیستند و چربی بالایی دارند و می‌دانیم که هر گر م چربی ۹ کیلو کالری ایجاد می‌کند و به همین دلیل فرآورده های چرب خانواده لبنیات به گروه چر‌بی‌ها که در بالای هرم غذایی است می‌روند جایی که مواد غذایی چرب و شیرین جا می‌گیرند و مصرف کم آنها توصیه می‌شود

خامه مزیتی بر‌ سایر لبنیات ندارد. بنابراین در افرادی که می ‌خواهند همچنان سلامت خود را حفظ کنند قطعا بهتر است مصرف نشود. چون در ازای همان مواد مغذی، انرژی زیادی را دریافت خواهند کرد.

خامه صبحانه با توجه به محتوای چربی‌اش، انواع مختلفی دارد:
خامه کم چرب که ۱۲ درصد چربی دارد. خامه زده شده و سفت شده که ۳۰ درصد از آن را چربی تشکیل می‌ دهد. خامه سنگین که ۳۶ درصد چربی دارد. خامه‌های پر‌چرب که در اغلب فروشگاه‌ها به فروش می ‌رسند نیز ۴۰ درصد چربی دارند و در تهیه انواع غذا و دسرها از این نوع استفاده می‌ شود.
مواد غذایی موجود در خامه، همانند شیر است. در خامه با افزایش درجه جدا سازی، مقدار ویتامین‌ های محلول در آب کاهش یافته ولی ویتامین ‌های محلول در چربی افزایش پیدا می ‌کند. مثلاً غلظت ویتامین A در خامه با ۱۰ درصد چربی، ۲ تا ۳ برابر بیشتر از شیر کامل است و در خامه با ۴۰ درصد چربی ۸ تا ۱۲ برابر بیشتر است. از دست دادن ویتامین C و اسید فولیک نیز در خامه قابل توجه است. در طول استریلیزاسیون نیز از دست دادن قابل توجه ویتامین ب۱۲ اتفاق می ‌افتد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *