ماست یونانی و فواید آن

ماست یونانی با جداکردن آب موجود در شیری که از آن ماست تهیه می‌شود، تولید می‌شود. وی همچنین می‌گوید: “همین امر موجب می‌شود بافت ماست غلیظ‌تر اما کربوهیدرات و قند آن کمتر باشد و در عین حال پروتئین بیشتری نسبت به ماست‌ پاستوریزه معمولی  داشته باشد.

قدرت پروتئین

پروتئین برای سلامت کامل ضروریست. برای رشد سلول‌ها، ساخت عضلات و ترمیم نسوج بدن حیاتیست.
با افزایش سن، بدن شما برای حفظ سلامت پوست و غلبه بر بیماری‌ها به پروتئین بیشتری نیاز دارد. ماست یونانی راهی فوق‌العاده برای تامین پروتئین کافی بدن است، حتی اگر از مصرف غذاهای سنگین مانند گوشت‌ها اجتناب می‌کنید.

ماست را در وعده صبحانه میل کنید و یک مشت گردو و بلوبری به آن بیافزائید. آن را جایگزین خامه ترش خوراک لوبیا یا سس سیب‌زمینی پخته خود نمائید.

پروبیوتیک‌ و راز سلامت

به گفته‌ی متخصصان، ماست یونانی مملو از پروبیوتیک‌هاست. آنها جانوران بسیار ریز میکروسکوپی از قبیل باکتری‌ها و مخمرها هستند. این موجودات به طور طبیعی در درون بدن شما زندگی می‌کنند، البته داشتن جانوران میکروسکوپی در درونتان به حفظ سلامت شما کمک می‌کند.

در صورتی که توازن باکتری‌های مفید از جمله پروبیوتیک‌ها در بدن حفظ نشود، باکتری‌های مضر به تدریج افزایش یافته و همین امر به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند.پروبیوتیک‌ها برای سیستم گوارشی فوق‌العاده هستند، علی‌الخصوص برای افرادی که مشکلاتی از قبیل سندروم روده تحریک‌پذیر دارند، مفید است.

 ویتامین B12!

ویتامین B12 برای توانایی و عملکرد صحیح مغز ضروریست، و ماست یونانی مملو از آن است. گریفن می‌گوید: “بسیاری از افراد برای تامین کمبود این ویتامین، قرص‌های مکمل‌ ویتامین B12 را در برنامه خود جای می‌دهند، در حالی که ماست یونانی جایگزینی غنی و طبیعی را ‌ پیشکش می‌کند.”

گیاه‌خواران اغلب از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند زیرا این ویتامین عمدتا در گوشت یافت می‌شود، بنابراین خوردن ماست یونانی روشی عالی، بدون نیاز به مصرف گوشت، برای تامین آن است.

توازن پتاسیم، سدیم را دفع می‌کند.

در برنامه غذایی اغلب امریکایی‌ها سدیم فراوانی یافت می‌شود. میزان سدیم موجود در ماست یونانی نه تنها بسیار اندک بوده، بلکه سرشار از پتاسیم است.

این بخش‌ها را همانند الاکلنگ تصور کنید. باید توازن دقیقی بین پتاسیم و سدیم در بدن برقرار باشد، و ماست یونانی در حفظ توازن دقیق بین آنها به شما کمک خواهد کرد.”

نکته سلامتی :
به جای ماست یونانی شیرین، ماست یونانی ساده را انتخاب کنید و میوه مورد علاقه خود را بعلاوه چند قطره عسل بدان بیافزائید. غذایی شیرین، فوق‌العاده خوشمزه و البته سالم و کم کالری!

بازیابی قوای جسمانی پس از ورزش

پس از تمرین‌های ورزشی دشوار، ماست یونانی می‌تواند غذایی خوشمزه و سالم باشد. نه تنها حس اشباع شدگی به شما می‌دهد بلکه از آنجایی که حاوی پروتئین است، صدمات ناشی از تمرینات ورزشی را ترمیم می‌کند.
ماست یونانی سرشار از اسیدهای آمینه است که در ساخت پروتئین نقش دارد و پروتئین از ملزومات بازسازی بافت‌های عضلانی‌ و ترمیم کننده بافت‌های صدمه دیده بدن است.” پس از تمرینات ورزشی برای تامین مواد مغذی یک عدد موز یا بری‌ها را به عنوان میان وعده بعد از ورزش مصرف کنید.

لاغری

گرچه ماست یونانی غلیظ‌‌تر از ماست‌های معمول است و چندان‌ هم لاغر کننده به نظر نمی‌رسد، برخی به غلظت آن توجهی نمی‌کنند.

یکی از روش‌های ممکن، استفاده کردن آن در اسموتی، یا جایگزین کردن آن با سس‌هاست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *