رعایت موارد ایمنی پیک های موتوری

هرچند که بسیاری از افراد شاغل در پیک موتوری با رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی نه‌تنها سلامت خودشان، بلکه امنیت پیاده‌ها و حتی سرنشینان خودروها را نیز به خطر می‌اندازند.

این در حالی است که میزان مرگ و میر موتورسواران حدود 30 تا 40 درصد کل مرگ‌ومیرهای ترافیکی را تشکیل می‌دهد.

کلاه ایمنی فراموش نشود

همه موتورسواران و افرادی که در پیک موتوری کار می‌کنند باید به یاد داشته باشند کلاه ایمنی محافظ سر و جان آنهاست به طوری که براساس آمارها استفاده از کلاه ایمنی، احتمال مرگ را 40 درصد و احتمال آسیب شدید وارده به سر را تا 70 درصد کاهش می‌دهد.

کلاه های غیراستاندارد

البته نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که بسیاری از کلاه‌های ایمنی ارزانقیمت در بازار استانداردهای لازم را ندارند و در نتیجه به عنوان محافظ عمل نمی‌کنند و گاهی دیده شده هنگام اصابت با زمین خرد می‌شوند و جان موتورسوار را هم تهدید می‌کنند در حالی که انواع استاندارد چنین ویژگی‌هایی ندارد، سبک و خوش‌فرم است، از جنس مرغوبی ساخته شده‌ است، دید موتورسوار را محدود نمی‌کند و هنگام تصادفات جلوی آسیب‌های ناشی از ضربه به سر را می‌گیرد.

بیمه، پیک های موتوری را به رسمیت نمی شناسد

نکته بسیار مهمی که باید درخصوص پیک‌های موتوری مورد توجه قرار بگیرد، بحث مشکلات بیمه‌ای است.

از آنجا که اشتغال در پیک و کار با موتورسیکلت یک شغل ثابت به حساب نمی‌آید، شامل بیمه اجباری هم نمی‌شود، زیرا بیمه اجباری به مشاغلی تعلق می‌گیرد که دارای ساعت کار، حقوق و قرارداد مشخص بین کارگر و کارفرما باشند و چون پیک‌های موتوری معمولا روزمزد هستند و حقوق ثابت ماهانه دریافت نمی‌‌کنند، نمی‌توانند به فکر مزایای بازنشستگی هم باشند.

از طرفی این احتمال وجود دارد که افراد شاغل در پیک‌های موتوری به دلیل بروز تصادفات و سوانح رانندگی دچار آسیب‌دیدگی شدید و حتی معلولیت شوند و تا آخر عمر قادر به کار کردن نباشند که متاسفانه در این شرایط دچار بحران‌های مالی خواهند شد و افسردگی و مشکلات روانی سراغشان می‌آید.

امنیت شغلی و حقوق ثابت وجود ندارد

نه‌تنها ساعت‌های کاری پیک‌های موتوری نسبت به خیلی از مشاغل دیگر بیشتر است، بلکه آنها تعطیلی و مرخصی هم ندارند، چرا که دچار مشکلات اقتصادی خواهند شد.

همچنین چیزی به عنوان استخدام رسمی برای این افراد مطرح نیست و همیشه این احتمال وجود دارد که ثبات شغلی شان را از دست بدهند و تا مدت‌ها بیکار باشند.

عوارض جسمی

مشکلات اسکلتی عضلانی، دردهای مفصلی در نواحی کمر و ستون مهره‌ها، گردن، شانه، مچ دست و پا، آرنج و زانو در پیک‌های موتوری به دنبال نشستن طولانی مدت پشت موتورسیکلت اتفاق می‌افتد و در بسیاری از مواقع هم موجب از بین رفتن آب دیسک بین‌مهره‌ای در ستون فقرات خواهد شد و به محض وارد شدن یک ضربه یا فشار، بیرون زدگی دیسک رخ می‌دهد.

در چنین شرایطی عصب سیاتیک فرد آسیب می‌بیند و متاسفانه درمان این عارضه در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *