ارزش تغذیه‌ای ماست پرچرب

انواع ماست از تخمیر شیر به دست می آید و پس از یک فرایند حرارت دهی و سرد کردن درست می شود.

در این نوشتار درباره انواع ماست گفته میشود و راهنمایی در مورد چربی و طعم ماست ارائه میشود.

 

 

انواع ماست :

ماست چکیده

این نوع از ماست ، همان ماست معمولی است که تا حدودی آب خود را از دست داده است و تفاوت چندانی از نظر کلسیم وپروتئن با  ماست معمولی ندارد.

میزان اسید های چرب در ماست چکیده بیشتر است  و استفاده زیاد آن می تواند چاق کننده باشد.پیشنهاد می شود ماست چکیده را کمتر مصرف کنید البته نمی توان گفت ماست چکیده مضر است اما باید اعتدال را رعایت کرد.

ماست پرچرب، کم‌چرب و ماست بدون چربی

تفاوت میان این سه نوع ماست در میزان چربی شیر و در نتیجه، کالری آن است. ماست پرچرب یا ماست شیر کامل، تقریباً ۳٫۵ درصد چربی دارد و یک فنجان ماست ساده پرچرب دارای تقریباً ۲۲۵ کالری است.

ماست کم‌چرب از شیر یک درصد یا۲ درصد تهیه می‌شود و حاوی ۲ درصد تا ۵ درصد چربی است. یک فنجان ماست ساده کم‌چرب تقریباً ۱۵۰کیلوکالری دارد.

ماست بدون چربی از شیر بدون چربی تهیه می‌شود و دارای مقدار اندکی چربی است.

یک فنجان ماست بدون چربی، دارای تقریباً ۵۰ کالری است. ماست هایی با داشتن چربی بالای ۲/۵ درصد پرچرب محسوب می شود، ماست پرچرب بین ۷ تا ۱۵ درصد چربی دارند عامل اصلی تفاوت میان انواع ماست درصد چربی شیر به کار رفته در آنهاست .

مصرف زیاد ماست پر چرب باعث رسوب چربی در دیواره های رگ ها  و تنگ شدن رگ های اصلی قلب و باعث ایجاد فشار خون بالا میشود.

مصرف ماست های چرب بیشتر برای کودکانی که دچار سوء تغدیه هستند، افراد لاغر و افرادی که دچار بیماری سختی هستند که باعث کاهش وزن آنها می شود.

 

ماست‌های میوه‌ای مخلوط

انتخاب ماست میوه‌ای مخلوط یا ماست با رومال میوه‌ای کاملاً سلیقه‌ای است. هر دو نوع ماست حاوی مخلوطی از میوه‌های شیرین شده هستند و تفاوت آن‌ها در این است که این میوه‌ها در کارخانه با ماست مخلوط می‌شوند یا اینکه هنگام مصرف مخلوط می‌شوند.

برای راحتی شما ماست‌های میوه‌ای مخلوط در کارخانه مخلوط و برای جلوگیری از تغییر ظاهرشان مواد رنگی به آن‌ها اضافه می‌شود. ماست‌های نوع رومال میوه‌ای حاوی ماست ساده با مقداری مخلوط میوه‌ای هستند که رویشان ریخته شده است.

 

ماست یونانی

به دلیل روش ۳ مرحله‌ای طولانی که برای آبگیری ماست یونانی به کار برده می‌شود، این ماست بسیار غلیظ است.

این نوع ماست می‌تواند یک ترکیب خوب در دستورالعمل‌های غذایی (اغلب به جای خامه ترش) باشد و درد سرهای سرد و گرم کیفیت خود را بهتر حفظ می‌کند.

کالری ماست یونانی در مقایسه با ماست‌های سنتی کمتر و به علت فرایند طولانی مدت تغلیظ آن با پروتئین‌های جامد موجود در سرم شیر، دارای پروتئین بیشتری است.

یکی دیگر از مزایای ماست‌های سنتی یونانی این است که آن‌ها حاوی ۵ تا ۶ نوع کشت باکتریایی هستند که به طور طبیعی آن‌ها را به یک ماده میکروارگانیسمی (پروبیوتیک) تبدیل می‌کنند.

اساساً ماست یونانی ساده با مقداری عسل در کنارش عرضه می‌شود. ماست ساده در مقایسه با ماست‌های طعم دار، کم کالری تر است. هر دو از شیر کامل، کم چرب و بدون چربی تهیه می‌شوند.

شما می‌توانید ماست ساده را به تنهایی یا به صورت مخلوط با چاشنی‌های مورد علاقه‌تان مصرف کنید

تعدادی از خواص مفید ماست:

  • پیشگیری از پوکی استخوان (استئوپروز)
  • کاهش خطر فشارخون بالا
  • بهبود سیستم گوارش
  • کاهش عفونت دستگاه تناسلی در زنان
  • ایجاد احساس سیری و کاهش وزن بدن

بهترین زمان مصرف ماست

امروزه در اکثر سفره های ما ایرانیان، ماست همراه غذا مصرف می شود و متاسفانه مردمان امروزی مانند دیگر رسوم غلط متعارف، بدون آن که تدابیر مربوطه را رعایت نمایند و از خوب و بد بودن آن آگاه باشند، آن را مصرف می کنند و کودکان خود را نیز به خوردن آن تشویق و آنان را نیز به این رویه اشتباه عادت می دهند.

باید بدانیم که بهترین نحوه مصرف و خوردن ماست های مورد تایید نیز چگونه می باشد و در گذشته، قدما چگونه آن را مصرف می کردند.

باید بدانید که خوردن ماست همراه با غذا توصیه نمی شود، چرا که خلطی که با خوردن ماست همراه غذاهای پختنی مخصوصاً غذاهای گوشتی تولید می شود، خلط سالمی نمی باشد.

ماست را در قدیم همراه غذا نمی خورند، بلکه به صورت میان وعده مصرف می شده است.

داخل ماست لبوب مانند گردو، کشمش، بادام زمینی، پسته و فندق را می ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می کردند.

با این کار اولاً اثر بدی که ماست خورده شده با غذا، در تولید خلط سالم دارد از بین می رود ، ثانیاً سردی ماست نیز گرفته می شود، برای بچه ها و سالمندان خوردن ماست با مصلحات توصیه می گردد.

می توان با مقداری دم کرده زعفران هم سردی ماست را بگیرید و هم آن را رنگی نمایید تا برای کودکان جذاب تر گردد.

آب لبوی پخته شده نیز برای جذاب کردن رنگ ماست پیشنهاد می شود.

ارزش تغذیه‌ای ماست پرچرب

معمولاً کلسیم و پروتئین ماست‌ها از خواص مهم تغذیه‌ای آن‌ها محسوب می‌شود که کلسیم آن با چربی نسبت عکس دارد، یعنی هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد، کلسیم آن کمتر می‌شود.

توصیه‌ها :

  • ترشی و شیرینی ماست پروبیوتیک نشان ‌دهنده‌‌ی کیفیت آن نیست. معمولاً نگهداری آن در مدت طولانی یا خارج یخچال منجر به ترش شدن آن می‌شود.
  • بد نیست بدانید ترشی ماست از نظر تغذیه‌ای به جذب کلسیم کمک می‌کند.
  • ماست معمولاً ۱۰ تا ۱۵ روز تاریخ مصرف دارد و بعد از گذشت این تاریخ کمی ‌ترش می‌شود،  مصرف آن برای سلامت ضرری ندارد. چرا که ترشی ماست از رشد میکروارگانیسم‌های مضر آن می‌کاهد.
  • در صورت آلوده شدن ماست به کپک و یا ایجاد طعم تلخ، آن را دور بریزید.

آب ماست را دور نریزید. آب ماست همان سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته  سرشار از پروتئین‌های است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *